Super genoten in het zeer mooie Bandung!!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Andres Wilbrink - WaarBenJij.nu Super genoten in het zeer mooie Bandung!!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Andres Wilbrink - WaarBenJij.nu

Super genoten in het zeer mooie Bandung!!!

Door: Andres

Blijf op de hoogte en volg Andres

16 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Het was vandaag een fantastische en bijzondere dag!!! Weer heel veel nieuwe dingen gezien en meegemaakt in Bandung!!!
Waren vanochtend om 9.30 uur vertrokken met Yulia, de tante van Kiki en de chauffeur. Het was vanuit Jakarta 3 uur rijden naar Bandung!!! Ik zal even omschrijven wat me vandaag allemaal opviel!! Ik kan er nog steeds niet bij dat er nog heel veel armoede hier bestaat!! Terwijl je voor het stoplicht staat te wachten komen bedelaars waaronder vrouwen met een baby omwikkeld in een doek smeken om geld!!
Ja,ja ….het is een harde en ongelijke wereld…. !!! Wat me verder ook opviel is dat je heel veel straatverkopers ziet en ze komen dan ook zelfs naar je auto toe als je staat te wachten en ze verkopen dan vnl. eten, eten en nog eens eten!!!! Van kroepoek tot aan speelgoed, ik heb o.a. de hele V&D al voorbij zien komen (ha,ha)!!
In Nederland zie je blinden met blindegeleide honden lopen, maar die honden heb je hier niet, want het zijn allemaal straathonden, dus lopen ze samen met iemand anders op straat aan de hand!! Ook mensen die invalide zijn zonder benen, hebben hier geen prothese, nee…..zij kruipen met slippers om hun handen heen en bewegen zich dan zo voort over straat!!! Het is echt een onvoorstelbaar beeld!!
Onderweg naar Bandung hadden we gekozen voor de toeristische route binnendoor, zodat ik Bandung zeer goed kon zien!!! Het was fantastisch mooi om te zien wat een mooie omgeving Bandung heeft!! Het bestaat o.a. uit heel, maar dan ook heel veel theeplantages met een fantastisch uitzicht in een bergachtig landschap en veel sawahs!! Natuurlijk onderweg een paar keer gestopt om een paar mooie foto’s van de omgeving te maken!! We gingen helemaal de berg op en je kon de geur van de vulkaan al ruiken en op de top……..was het fantastisch!!! Daar aangekomen in Tangkuban Perahu met de stille vulkaan "De Kawah", was het een en al genieten van deze prachtige omgeving !! Het is een echte toeristische trekpleister met diverse kraampjes waar ze vulkanische stenen, edelstenen, as van de vulkaan waarvan ze zeggen dat dit een geneeskrachtige werking heeft voor o.a. diverse huidproblemen (zoals Exzeem) en heel veel andere plaatselijke souveniers verkochten!! Je kon daar ook met paardjes de berg beklimmen, maar deze paardjes waren me toch iets te klein en te mager, dat kon ik deze arme dieren niet aandoen!! Na deze fantastische ervaring weer naar beneden gereden, dat ging gelukkig een stuk makkelijker (ha,ha) en naar de stad van Bandung gereden om daar te gaan lunchen!!! Bandung leek net op Jakarta, zo druk was het!! Het beeld was vol met bedjaks, brommers, (zeer) oude bussen en auto’s!! Wat me verder opviel hier was dat er veel Nederlandse invloeden van vroeger in Bandung nog te zien waren aan o.a. “ De Hollandse Bakery” en de bouw van de huizen door Nederlandse architecten en natuurlijk staat Bandung ook bekend om zijn kunst/artistieke kennis. Dit uit zich weer in de grote beelden in de grote winkelstraten, zoals o.a. een zeer grote Rambo die reclame maakt voor de winkel van “ Rambo Jeans” en een grote Tarzan en Jane bij een winkel. Heel veel artistieke studenten volgen dan ook hun opleiding aan de zeer bekende Artistic Academy Institute Technology Bandung (AAITB). Na door deze indrukwekkende straten gelopen te hebben, was het tijd om de daar zeer bekende Angklung School te bezoeken in het Westen van Bandung. Na even gezocht te hebben, uiteindelijk gevonden en dit was echt fantastisch om mee te maken en is zeker een aanrader mocht je in Bandung zijn!! Ik was daar niet de enige Nederlander, want hele reisgezelschappen komen af op deze bijzondere muziekschool en is een echte toeristische trekpleister!!
De Angklung is een muziekinstrument en gemaakt van zeer oud bamboehout en goed gedroogd, zodat het geluid nog beter en mooier wordt. Het is supermooi om te horen, want het is een heel fijn en fris geluid en je wordt er uiteindelijk nog vrolijker van!!! (ha,ha!!) Daar gaven ze een prachtige show over de Sudanese Traditionele Kunst en Cultuur. Diverse dansen, liedjes en een Wajang poppenshow waren er te zien. Zelfs Nederlandse liedjes werden er gezongen, zoals: “Tulpen uit Amsterdam”. Tenslotte werd het publiek nog ten dans gevraagd door de kleintjes en was de show geslaagd!! Na nog wat souveniers van de Angklungschool mee genomen te hebben, weer na huis gereden en waren na 3 uur rijden weer terug in Jakarta. Het was een zeer geslaagde, leerzame en vermoeiende dag, maar ik had deze dag zeker niet willen missen!!
Ik ga nu lekker m’n Javaanse bedje opzoeken en morgen lezen jullie wat ik morgen weer meemaak. Het wordt in ieder geval een wat rustiger dagje…..gelukkig maar..... Pfffffffffff!!!

Sampai Besok!! Selamat Tidur!!

Andres






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Andres

Voor het eerst op rondreis door Thailand. Ik ben benieuwd na alle mooie en indrukwekkende verhalen wat mij straks te wachten staat. Ik zal mijn reisverhalen bijhouden in dit dagboek.

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 20207

Voorgaande reizen:

05 Juni 2012 - 25 Juni 2012

Backpacken in Thailand

29 September 2008 - 20 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: